En yrkeskategori som ökar explositionsartat är yrket som influencer. Ett yrke som tidigare inte har varit accepterat alls och de som har varit med i branschen länge har många gånger mottagit pikar om att skaffa ett riktigt jobb. Men nu räknas influencer som en riktig yrkeskategori och många av de yrkesverksamma tjänar riktigt bra med pengar på sina sociala medier.

En influencer är kort och gott en person som har stort inflytande på andra människor, en influencer får betalt för att skriva om sina favoritprodukter, om sina semestrar och nöjen och många blandar in detta med olika typer av personliga och vardagliga inlägg för att öka trovärdigheten och skapa en relation mellan influencer och följare. Influencern kan ha sin plattform på flera olika ställen eller vara mer nischad till ett format till exempel Instagram, YouTube, podcast eller blogg.

Som influencer finns det flera olika sätt att tjäna pengar på, här listas de vanligaste:

  • Sidvisningar

Många influencers är knutna till en viss portal där deras blogg finns. Mellan portalen och influencern skriver man ett kontrakt och influencern får ofta betalt per sidvisning på sin blogg. Ersättningen för varje unik sidvisning varierar mellan de stora influencerna och även mellan de olika portalerna.

  • Banners

Banners är något som minskar allt mer men förekommer fortfarande på en del bloggar. En banner är en reklam för ett företag och som visas som en bild antingen på sidan av bloggen tillsammans med sidomenyn eller under headern och inläggen. Numera sköts försäljning av banners ofta av portalerna som bloggarna ligger på men de fristående bloggarna sköter denna försäljning själva. Ersättningen varierar beroende på hur stor bloggen är och kan antingen vara att influencern får betalt för varje klick som denne genererar på deras annons eller som en fast summa för att man köper en reklamplats.

  • Köpa inlägg

Ett sätt som däremot blir allt vanligare att använda sig av är att företag köper ett helt inlägg där influencern promotar företagets produkter eller tjänster. Prissättningen på ett sådant arbete varierar kraftigt beroende på hur stor influencern är på sociala medier, om företagets ska promotas på flera kanaler och även hur starkt influencerns varumärke är. Upplägget för ett köpt inlägg varierar även det, antingen så skriver man bara ett inlägg med text och lånar bilder från företagets egen hemsida. Eller så får man relevanta produkter eller utnyttja relevant tjänst för att kunna ta egna bilder samt skriva en utvärdering av produkterna eller tjänsterna. Även prisupplägget varierar från ett fast pris till att lägga på leads. Får man ett fast pris plus leads så innebär det att man får en viss summa eller procent för varje följare som köper något hos företaget. Detta uträknas ifrån speciella kampanjkoder eller speciella länkar.

  • Adlinks

Ett annat alternativ för att tjäna pengar som influencer på sina sociala medier är att använda sig utav så kallade adlinks. Dessa används ofta i samband med att influencern sätter ihop ett collage med kläder, skönhetsprodukter eller heminredning utifrån teman eller “önskelistor” sedan länkar man till dessa produkter och får betalt för varje klick på länken. Adlinks används också ifall influencern har köpt nya kläder och visar upp dessa i ett inlägg och berättar sedan vart man kan hitta samma plagg.